Afbeelding wit over header

(Bedrijfs) Reglementen


Naast de arbeidsovereenkomst en de cao, bestaat er voor veel werkgevers de behoefte om aanvullende afspraken te maken met haar werknemers. Afspraken ten aanzien van gedragsregels (in- en extern), gebruik van bedrijfsmiddelen en het gebruik van bedrijfsauto zijn zo even een greep uit de verschillende opties / behoeften.

Zuiver Arbeidsrecht is in deze uw sparringpartner en adviseur om te bekijken wat juist voor uw onderneming en uw relatie met uw werknemers van belang is om nader vast te leggen in een specifiek reglement.

Denkt u in deze onder meer aan:

  • Een huishoudelijkreglement, met daarin opgenomen alle regels en afspraken die gelden ten aanzien van de “huishouding” van uw onderneming;
  • Een verzuimprotocol, met daarin opgenomen de regels ten aanzien van verzuim en arbeidsongeschiktheid (Wet verbetering poortwachter);
  • Een leasereglement, met daarin alle rechten, plichten en afspraken ten aanzien van de lease-auto’s / bedrijfsauto’s;
  • Een bedrijfskledingreglement, al dan niet inclusief gebruikersovereenkomst, met daarin opgenomen de afspraken die gelden ten aanzien van de door u verstrekte bedrijfskleding;
  • Internet- / Social Media- /e-mailprotocol, met daarin alle afspraken ten aanzien, dan wel voortvloeiend uit het internet.

Zaak allereerst is om het betreffende reglement juridisch, maar zeker ook praktisch inhoudelijk correct op te stellen. Het reglement moet immers niet in strijd zijn met enig juridisch verbod, maar wel een uiteenzetting van alle mogelijkheden die het (arbeids)recht u als werkgever biedt. Vervolgens is het zaak het betreffende reglement van toepassing te laten zijn op de individuele arbeidsrelatie die u met elk van uw werknemers heeft, met andere woorden te incorporeren in de arbeidsovereenkomst.

Zuiver Arbeidsrecht staat u graag terzijde.