Covid-19 en de arbeidsrelatie


Foto bij Covid-19 en de arbeidsrelatie

Ongelooflijk wat Covid-19 teweeg kan brengen…..

We zien veerkracht bij werkgevers en werknemers, innovatieve werkprocessen ontstaan en wellicht zelfs nieuwe dienstverlening en of nieuwe producten.
Bedrijven die het (nieuwe) werk op sommige momenten zelfs niet aan kunnen als gevolg van bijvoorbeeld gebrek aan man/vrouwkracht.
Dit terwijl de werkelijkheid ook is dat er toch vele bedrijven zijn die (ondanks de steunpakketten) het hoofd niet of nauwelijks boven water kunnen houden…. met alle (faillissement)gevolgen van dien.  
En, zeker ook niet onbelangrijk de werknemers die hun weg en draai moeten vinden in een nieuwe (al dan niet tijdelijke) werkelijkheid wat betreft (thuis)werkomgeving en/of werkrelatie.

Er gebeurt veel, heel veel en dat op allerlei verschillende vlakken, zakelijk èn privé. Het behoeft geen betoog dat dit spanningen met zich mee zal brengen. 
Spanningen bij werkgever, spanningen bij de werknemers en dat zowel op zakelijk vlak als privé.

‘Kan de organisatie blijven bestaan?’ ‘Behoud ik mijn baan?’ ‘Moet ik afscheid gaan nemen van werknemers?’ ‘Maar wat als er straks weer werk is? Dan heb ik het huidige personeel weer nodig!’ ‘Hoe blijf ik gezond?’ ‘Ik mis mijn collega’s!’ ‘Dat thuiswerken bevalt me prima, dat wil ik wel graag blijven doen.’ ‘Mijn baas wil dat ik naar het werk kom, maar ik voel me daar angstig bij.’ ‘Ik zou graag weer naar kantoor willen, thuiswerken maakt me diepongelukkig.’

Op het moment dat je spanningen en/of een gevoel van onveiligheid ervaart is de kans groot dat je op andere wijze reageert, dan op het moment dat je lekker in je vel zit en je veilig voelt. Denk ook aan het feit dat je wellicht nu op een andere wijze communiceert met je werkgever/werknemer /collega, nu het afstand houden en thuiswerken het nieuwe normaal is. Waar je eerder bijvoorbeeld bij je collega even langsliep en/of in de wandelgangen ‘kleinigheden’ besprak, wordt dit nu niet besproken en is de kans aanwezig dat kleinigheden opstapelen. De kans dat er frictie of zelfs een conflict ontstaat ligt op de loer.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

De praktijk laat ons zien dat het belang van blijven communiceren nu nog groter is. Ervaar je spanningen en of frictie; wacht niet te lang maar maak het bespreekbaar. Benader de betreffende collega of indien je dat lastig vindt zoek dan contact met HR of wellicht de vertrouwenspersoon. Hoe eerder je aan de bel trekt, hoe groter de kans dat jullie er samen uit gaan komen.

Mocht het gesprek samen niet meer goed verlopen, dan kan je uiteraard een kundige derde benaderen. Indien mogelijk kan Zuiver Mediation daarin uiteraard dan een rol spelen om als onafhankelijke procesbegeleider en in de hoedanigheid van MfN-registermediator jullie te helpen om het gesprek weer aan te gaan. Jullie moeten dan samen willen onderzoeken/werken aan een oplossing, waarin jullie je beiden kunnen vinden en de toekomst mee in kunnen gaan. Wellicht dat 1 gesprek al voldoende is. Voldoende om de neuzen dezelfde kant op te hebben staan, bekend te zijn met de belangen achter bepaalde standpunten en vanuit begrip te kunnen staan voor de oplossing die jullie samen hebben gevonden.

Wil je meer weten?
Bel gerust: 074 -700 2116 

Bekijk het nieuwsoverzicht